خبر بد برای دوستداران قهوه!

پرداخت ۵ پوند در لندن یا ۷ دلار در نیویورک برای یک فنجان قهوه، غیرقابل باور است، اما به دلیل ترکیبی از مشکلات زیست محیطی و اقتصادی که بهترین مناطق کشت قهوه را با چالش رو به رو کرده است، به مرور افزایش قیمت قهوه به امری اجتناب ناپذیر تبدیل می‌شود.
خبر بد برای دوستداران قهوه!
کد خبر : ۷۵۱۷۰

افزایش قیمت جهانی قهوه به دلیل ترکیبی از تغییرات آب و هوایی، مشکلات کشاورزی، و کاهش ذخایر قهوه اتفاق افتاده است. این عوامل باعث شده‌اند که قیمت دانه‌های قهوه به بالاترین حد خود برسد و مصرف‌کنندگان در سراسر جهان با افزایش هزینه‌ها مواجه شوند.

به گزارش تیتر کوتاه به نقل از بی بی سی-پرداخت ۵ پوند در لندن یا ۷ دلار در نیویورک برای یک فنجان قهوه، غیرقابل باور است، اما به دلیل ترکیبی از مشکلات زیست محیطی و اقتصادی که بهترین مناطق کشت قهوه را با چالش رو به رو کرده است، به مرور افزایش قیمت قهوه به امری اجتناب ناپذیر تبدیل می‌شود.

به گفته جودی گانس تحلیلگر این حوزه: قیمت دانه‌های قهوه بو داده نشده درحال‌حاضر به بالاترین حد خود رسیده است. کارشناس بر این باورند که مشکلات کشاورزی، افزایش هزینه‌های نیرو‌های کار و کاهش ذخایر قهوه باعث وضعیت پیچیده‌ای در بازار تامین این نوشیدنی پر طرفدار شده است.

در سال ۲۰۲۱، سرمازدگی شگفت‌انگیز مزارع قهوه را در برزیل که بزرگترین تولیدکننده دانه‌های قهوه عربیکا است، نابود کرد. به دلیل کمبود دانه‌های قهوه، خریداران شروع به دریافت دانه‌ها از کشور‌هایی مانند ویتنام کردند، که عمدتاً دانه‌های روبوستا مورد استفاده در قهوه فوری را تولید می‌کند، اما کشاورزان آنجا هم با بدترین خشکسالی تقریباً ده سال اخیر روبه‌رو شدند.

به گفته ویل فرث، کارشناس قهوه در شهر هوشی مین ویتنام، تغییرات آب و هوایی رشد گیاهان قهوه را سخت‌تر می‌کند، که بر تعداد دانه‌های قهوه تأثیر می‌گذارد. بنابریان کشاورزان ویتنامی به سمت یک میوه بدبو و زرد رنگ به نام دوریان حرکت کردند. این میوه که به دلیل بوی تندش شناخته می‌شود و در حمل‌ونقل عمومی در تایلند، ژاپن، سنگاپور و هنگ کنگ ممنوع است، در چین محبوب شده است. سهم ویتنام از بازار دوریان در چین از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ تقریباً دو برابر شد و برخی معتقدند دوریان پنج برابر سودآورتر از قهوه است.

ویل فرث می‌گوید که در ویتنام، کشاورزان اغلب برنامه‌های خود را به راحتی بر اساس قیمت‌های بازار تغییر می‌دهند. آنها قول می‌دهند که تعداد زیادی محصولات جدید تولید کرده که همین موضوع به تولید بیش از حد منجر می‌شوند که می‌تواند بازار را تحت تأثیر قرار دهد. چین مقدار زیادی دوریان دریافت کرد که باعث شد صادرات قهوه روبوستا در ژوئن نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یابد. به گفته سازمان بین‌المللی قهوه، اکنون ذخایر قهوه تقریباً از بین رفته است.

صادرکنندگان قهوه در کلمبیا، اتیوپی، پرو و ​​اوگاندا افزایش یافته اند، اما هنوز دانه قهوه کافی برای رفع کمبود در بازار وجود ندارد. خانم گانس توضیح می‌دهد: درست زمانی که تقاضا برای قهوه روبوستا شروع به افزایش کرد، جهان نیز در تلاش برای یافتن مقدار بیشتری از آن بود. دانه‌های قهوه روبوستا و عربیکا درحال‌حاضر با قیمت‌های بسیار بالایی در بازار به فروش می‌رسند.

آیا تغییر بازار قهوه بر قیمت قهوه در بازار‌های محلی تأثیر می‌گذارد؟ بله این احتمال وجود دارد. پل آرمسترانگ، عمده‌فروش، پیش‌بینی می‌کند که طرفداران قهوه در بریتانیا ممکن است به زودی مجبور شوند بیش از ۵ پوند برای نوشیدنی قهوه خود بپردازند که این به عنوان طوفانی در لحظه تعبیر شده است. آقای آرمسترانگ Carrara Coffee Roasters را در ایست میدلندز اداره می‌کند. او دانه‌های قهوه را از امریکای جنوبی و آسیا می‌آورد، آنها را برشته می‌کند و سپس قهوه را به کافه‌های سراسر بریتانیا می‌فرستد. او به بی‌بی‌سی گفت که اخیراً قیمت‌های خود را افزایش داده تا با قیمت‌های بالاتری که در بازار وجود دارد، مطابقت داشته باشد.

قهوه‌های معمولی که در فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند بیشترین افزایش قیمت را خواهند داشت. قهوه‌های فوری، قهوه فروشگاه‌های مواد غذایی و آنچه در پمپ بنزین‌ها موجود است همگی در آینده‌ای نزدیک با قیمت‌های بالاتری به فروش خواهند رسید، اما کارشناسان هشدار می‌دهند که حتی اگر قیمت قهوه در بازار افزایش یابد، به این معنی نیست که قیمت در فروشگاه‌ها نیز افزایش می‌یابد.

Felipe Barretto Croce، مدیرعامل FAFCoffees در برزیل، می‌گوید که مردم در حال مبارزه هستند، زیرا قیمت‌ها بالا رفته است. او می‌گوید که بیشتر افزایش قیمت‌ها به دلیل افزایش هزینه‌ها مانند اجاره و دستمزد است، نه به دلیل گران شدن دانه‌های قهوه. موسسه مشاوره‌ای به نام استراتژی آلگرا تخمین می‌زند که دانه‌ها کمتر از ۱۰ درصد از قیمت یک فنجان قهوه را تشکیل می‌دهند. درست کردن قهوه به عنوان یک نوشیدنی لوکس در خانه واقعا مقرون به صرفه است. او همچنین معتقد است که افزایش هزینه دانه‌های با کیفیت پایین به این معنی است که قهوه با کیفیت بالا ممکن است ارزش بهتری داشته باشد.

اگر قهوه را به جای (Costa بزرگترین کافی شاپ زنجیره‌ای در انگلیس) از یک کافی شاپ خاص و لوکس در لندن بخرید، تفاوت قیمت به اندازه گذشته نیست، اما برخی بر این باورند که امید به کاهش قیمت در آینده وجود دارد.

به گفته آقای کروچه، محصول بهار آینده در برزیل، که یک سوم قهوه جهان را تولید می‌کند، اکنون بسیار مهم است که به میزان بارندگی‌ها وابسته است. با توجه به شرایط کنونی کره زمین، در بلندمدت، تغییرات آب و هوایی چالش‌های جدی برای صنعت قهوه جهانی ایجاد می‌کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۲ به این نتیجه رسید که حتی اگر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را به شدت کاهش دهیم، منطقه مناسب برای کشت قهوه می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

آقای کروچه از "حق بیمه سبز" حمایت می‌کند که مالیات کمی بر قیمت قهوه است. این پول اضافی به کشاورزان کمک می‌کند تا از روش‌های کشاورزی پایدار استفاده کنند، زمین را سالم نگه دارند و اطمینان حاصل کنند که می‌تواند برای آینده قهوه تولید کند.

منبع: تیتر کوتاه

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر