شرایط محاسبه و پرداخت مانده مرخصی کارگران اعلام شد

شرایط محاسبه و پرداخت مانده مرخصی بسته به موضوعات مختلفی دارد که در این مطلب با آن آشنا می شوید.تمام کارگران و کارمندان در مدت زمانی که مشغول به کارند ممکن است به گرفتن مرخصی احتیاج پیدا کنند.
شرایط محاسبه و پرداخت مانده مرخصی کارگران اعلام شد
کد خبر : ۷۵۳۵۵

شرایط محاسبه و پرداخت مانده مرخصی بسته به موضوعات مختلفی دارد که در این مطلب با آن آشنا می‌شوید. تمام کارگران و کارمندان در مدت زمانی که مشغول به کارند ممکن است به گرفتن مرخصی احتیاج پیدا کنند. اما نکته‌ای که در این باره وجود دارد این است که مانده مرخصی در واقع به مرخصی استحقاقی مربوط می‌شود. یعنی کارگر مجاز بوده تا مدتی را به صورت مرخصی بگذراند. اما در این بازه زمانی که مرخصی بوده، حقوق خود را دریافت نماید. مدتی که برای مرخضی استحقاقی در نظر گرفته شده است یک ماه درسال بوده و یا می‌تواند ۲۰ ساعت در ماه باشد. یکی دیگر از موضوعاتی که در مانده مرخصی بررسی می‌گردد بازخرید مرخصی می‌باشد. در ادامه مطلب بیشتر به این موضوعات خواهیم پرداخت.

از دیگر مسائل شرایط محاسبه و پرداخت مانده مرخصی، مرخصی استحقاقی است. برای شرح بیشتر این مسئله باید بگوییم که کارگران مدت زمانی را می‌توانند همراه با حقوق خود به صورت مرخصی سپری نمایند. مدتی که برای این نوع مرخصی در نظر گرفته شده ۳۰ روز در سال بوده که ۲۶ روز آن برای روز‌های کاری و ۴ روز آن مربوط به جمعه‌ها می‌باشد.

روز‌هایی که تعطیلی رسمی بوده یا روز‌های جمعه همراه با حقوق بشمار می‌آیند. مرخصی در روز‌های پنجشنبه نیز متقاوت است یعنی روز‌های پنجشنبه ۴ ساعت مرخصی دارد که می‌توان به صورت ساعتی از آن استفاده نمود.

نکته: قانون کار برای کارگران ساعات کاری را در طول هفته ۴۴ ساعت در نظر گرفته است.

منظور از بازخرید مرخصی چیست؟
برخی از مشاغل به دلایلی مانند سختی کار و امکان تاثیر پذیری کارگران از سختی‌های موجود در کار، شرایطی برای جلوگیری از فرسودگی آنان در نظر گرفته اند. با این حساب این گونه از کارگران مجبور به استفاده از مرخصی و استراحت می‌باشند. همچنین در این صورت دیگر امکان ذخیره مرخصی برای نیروی کار وجود نخواهد داشت. پس می‌توان نتیجه گرفت برای برخی از مشاغل باز خرید مرخصی امکان پذیر نمی‌باشد. بر اساس قوانین موجود یعنی تبصره ماده ۶۶ قانون کار، کارگران قادر به باز خرید مانده مرخصی خود بوده اند. اما تنها می‌توانند ۱۷ روز از مرخصی استحقاقی را باز خرید کنند و ۹ روز از مانده مرخصی به سال بعد باید منتقل گردد.

باز خرید مرخصی برای یک سال و یا کمتر از یک سال چگونه حساب می‌شود؟

برخی از قرارداد‌ها و شغل‌ها به صورت موقت بوده و مدت زمان طی شده بین طرفین ممکن است یک سال و یا کمتر باشد. مطابق با ۲۶ روز مرخصی مربوط به یک سال کاری برای باز خرید مرخصی محاسبه می‌شود. برای محاسبه مرخصی استحقاقی باید ۲۶ روز مرخصی سالانه را به ۱۲ تقسیم نمایید؛ که مرخصی ماهانه هر کارگر معادل با ۲ روز و ۱۷ صدم خواهد بود. در قرارداد‌های کمتر از یکسال باید روز‌های مانده مرخصی از ۲۶ روز را به عنوان مانده مرخصی در نظر بگیرند. امکان ذخیره برای سال آینده دیگر وجود نخواهد داشت.

اگر قرارداد بیش از یک سال باشد ذخیره مرخصی در این نوع کاربرد خواهد داشت. برای مثال اگر کارگر در سال ابتدایی کار خود ۱۹ روز از مرخصی استحقاقی استفاده کرده برای ذخیره می‌تواند ۷روز را برای سال آینده ذخیره نماید. البته اگر در سال اول ۱۴ روز مرخصی استحقاقی را استفاده کرده باشد تنها قادر به ذخیره ۹ روز برای قرارداد سال آینده خواهد بود.
انواع مرخصی

مرخصی بدون حقوق

برخی از مشکلات خانوادگی، سفر‌های طولانی، تحصیل و موارد دیگر که منجر به مرخصی شوند که با توافق و ذکر دلیل برای غیبت که به صورت کتبی ثبت خواهد شد مرخصی بدون حقوق گویند. مدت آن حداکثر ۲ سال می‌باشد. در این بازه زمانی هیچ گونه حق و حقوق یا مزایا برای نیرو کار وجود ندارد؛ و بعد از اتمام مرخصی می‌تواند به کار خود برگردد.

مرخصی ازدواج یا فوت بستگان درجه یک

ازدواج دائم و فوت نزدیکان درجه یک مثل پدر، مادر، فرزند و همسر شامل ۳ روز مرخصی جدا از مرخصی استحقاقی است؛ و این مرخصی دارای حق و حقوق و مزایا بوده است.

مرخصی استعلاجی

این مرخصی مربوط به بیماری‌های ناعلاج و عمل‌های جراحی سخت می‌باشد. با توجه به میزان مرخصی تجویز شده از سوی پزشک انجام می‌شود. این مرخصی نمی‌تواند از سوی شرکت تایید شود لازم بوده تا اداره کار یا تامین اجتماعی آن را تایید نماید. هزینه‌ها توسط بیمه پرداخت خواهندشد که مدت مرخصی استعلاجی ۴ ماه بوده است.

انواع مرخصی

انواع مرخصی

مانده مرخصی یعنی جه؟
مانده مرخصی بدین معنا می‌باشد که نیروی کار از همه مرخصی‌های استحقاقی خود به هر دلیلی استفاده نکرده باشد؛ و یا یک مدتی از مرخصی را ذخیره کند و در سال کاری آینده از آن استفاده نماید. در صورتی که بخشی از مرخصی را استفاده کرده باشد مرخصی‌های استحقاقی باقی مانده را به عنوان مانده مرخصی حساب می‌کنند. یا معادل ریالی را با استفاده از جدول مربوط به عیدی کارگران به نیروی کار پرداخت نمود.

بخوانید: دریافت فیش تامین اجتماعی با کد ملی، راهنمای گام به گام | اپلیکیشن تامین من

فرمول محاسبه بازحرید مرخصی

روش اول: با توجه به شرایط محاسبه و پرداخت مانده مرخصی باید باز خرید مرخصی را نیز محاسبه نمایید. بنا بر کلیه دریافتی‌ها محاسبه می‌شود. دریافتی‌های کارگر که برای یک روز بوده به صورت کلی محاسبه و در تعداد روز‌های مرخصی که قصد باز خرید داشته ایم ضرب می‌کنیم.

روش دوم: مزد شغل نیرو+ پایه سنوات که میزان مزد و پایه سنوات برای یک روز حساب خواهد شد و در روز‌هایی که قصد باز خرید داریم ضرب خواهیم کرد.

روش سوم: مزد +پایه سنوات + مزایا است. ابتدا میزان هر سه مورد مشخص می‌گردد سپس باید در روز‌های مرخصی که قصد باز خرید داریم ضرب کنیم.

آیا باز خرید مرخصی شامل مالیات خواهد شد؟

در ماده ۹۱ مالیات مستقیم پاسخی بر این سوال داده شده است. مانده مرخصی یا روز‌هایی که کارگران از مرخصی استحقاقی خود استفاده نکرده اند شامل مالیات نخواهد شد.

سخن پایانی

پس شرایط محاسبه و پرداخت مانده مرخصی بسته به مرخصی استحقاقی و باز خرید مرخصی می‌باشد. تمامی روز‌های مرخصی استحقاقی به عنوان روز کاری برای فرد محسوب می‌شود؛ و باید حقوق و مزایای مربوط به این روز‌ها پرداخت گردد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر