‌می‌دانید چرا باید قبل از تصمیمات بزرگ حتما بخوابید؟!

یک بار دیگر علم نشان داد که ما به راحتی توسط اولین برداشت‌ها فریب می‌خوریم، چرا که بیشتر مردم به راحتی توسط اولین برداشت‌ها جذب می‌شوند و شواهد علمی محکمی وجود دارد که قضاوت‌های سریع اولیه سخت از بین می‌روند، حتی زمانی که نادرست باشند.
‌می‌دانید چرا باید قبل از تصمیمات بزرگ حتما بخوابید؟!
کد خبر : ۷۵۹۶۲

بر اساس تحقیقات جدید، خوابیدن قبل از گرفتن تصمیمات مهم به بهبود انتخاب‌های هوشمندانه‌تر با پردازش بهتر اطلاعات و از طریق تثبیت حافظه و کنترل احساسات کمک می‌کند.

به گزارش تک‌ناک، یک بار دیگر علم نشان داد که ما به راحتی توسط اولین برداشت‌ها فریب می‌خوریم، چرا که بیشتر مردم به راحتی توسط اولین برداشت‌ها جذب می‌شوند و شواهد علمی محکمی وجود دارد که قضاوت‌های سریع اولیه سخت از بین می‌روند، حتی زمانی که نادرست باشند.

با وجود این، بر اساس یک مطالعه جدید، خوابیدن می‌تواند به ما کمک کند تا فقط بر اساس ظاهر قضاوت نکنیم.

در تحقیقی که در ۹ سپتامبر در مجله Experimental Psychology منتشر شد، تیمی از محققان دانشگاه دوک با یک سؤال قدیمی شروع کردند، اینکه آیا بهتر است با یک برداشت خوب شروع کنیم یا با یک پایان خوب؟

برای روشن کردن این موضوع، آنها مطالعه‌ای را با فروش یک سری جعبه آغاز کردند. در یک سری آزمایش‌های آنلاین، محققان از شرکت‌کنندگان خواستند تا یک سری جعبه‌های مجازی از کالا‌های ناخواسته را برای انتخاب اقلامی برای فروش بررسی کنند.

بیشتر اقلام داخل هر جعبه ارزش زیادی نداشتند، به عنوان مثال یک ساعت زنگ‌دار قدیمی یا یک گلدان بود و چند شی خاص، مانند: یک چراغ خوب یا یک خرس عروسکی، ارزش بیشتری داشتند.

شرکت‌کنندگان بر اساس جعبه‌هایی که انتخاب کردند، پول واقعی به دست آوردند، بنابراین انگیزه داشتند تا متوجه شوند کدام جعبه‌ها ارزشمندتر هستند.

با وجود این، شرکت‌کنندگان نمی‌دانستند که مجموع ارزش کل ۲۰ آیتم در هر جعبه یکسان است. این توالی «موارد کم ارزش» در مقابل «موارد با ارزش»، متفاوت بود.

در برخی از جعبه‌ها، تمام اقلام ارزشمند در بالا قرار داشتند، بنابراین وقتی شرکت‌کنندگان جعبه را باز می‌کردند، ابتدا آن اقلام را می‌دیدند. در جعبه‌های دیگر اقلام ارزشمند در وسط یا پایین قرار داشتند و در برخی جعبه‌ها این اقلام مخلوط بودند.

پس از اینکه شرکت‌کنندگان جعبه‌های مختلف را باز کردند، محققان از آنها خواستند تا ارزش هر جعبه را تخمین بزنند و جعبه‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنند. برخی از شرکت‌کنندگان بلافاصله جعبه‌ها را مورد قضاوت قرار دادند، اما دیگران پس از یک تأخیر شبانه تصمیم گرفتند.

یک الگو به سرعت پدیدار شد، اینکه وقتی شرکت‌کنندگان مجبور بودند به سرعت تصمیم بگیرند، تمایل داشتند جعبه‌ها را نه بر اساس تمام محتویات آنها، بلکه بر اساس اولین چند آیتمی که با آنها مواجه می‌شدند، به خاطر بسپارند و قضاوت کنند.

الی سینکلر، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: «ما به این نتیجه رسیدیم که مردم به شدت تحت تأثیر اولین برداشت‌ها قرار می‌گیرند.»
قضاوت‌های سریع در مقابل تصمیمات سنجیده
 شرکت‌کنندگان به سراغ جعبه‌هایی می‌رفتند که اقلام ارزشمند در بالای آنها قرار داشت. وقتی ابتدا این اقلام با ارزش را قبل از اقلام کم‌قیمت می‌دیدند، بیشتر احتمال داشت که آن جعبه را انتخاب کنند تا اینکه ابتدا موارد ارزان را دیده باشند.

شرکت‌کنندگان به طور مداوم تمایل داشتند ارزش جعبه‌ها را بیش از حد تخمین بزنند و حدس می‌زدند که ۱۰ درصد بیشتر از ارزش واقعی خود هستند.

این یک مثال از پدیده روان‌شناختی به نام تعصب اولیه است.

وقتی صحبت از تشکیل یک نظر کلی در مورد موضوعی به میان می‌آید، معلوم می‌شود که ما به طور ناعادلانه تحت تأثیر اولین اطلاعاتی که با آن مواجه می‌شویم قرار می‌گیریم، حتی زمانی که حقایق جدیدی آشکار می‌شوند.

در مورد این آزمایش، این تعصب مانع از مقایسه منطقی جعبه‌ها توسط شرکت‌کنندگان شد و حتی باعث گردید که باور کنند برخی جعبه‌ها ارزش بیشتری دارند. در عین حال، وقتی از آنها پرسیده شد که کدام اقلام در این جعبه‌های مورد علاقه با ارزش بودند، شرکت‌کنندگان کمتر توانستند جزئیات را به یاد بیاورند.

فواید خوابیدن قبل از گرفتن تصمیمات مهم
با وجود این، شرکت‌کنندگانی که تا روز بعد تصمیم‌گیری نکردند، کمتر در این تله‌ها گرفتار شدند.

سینکلر بیان کرد: «آن‌ها انتخاب‌های منطقی‌تری انجام دادند و به طور مساوی جعبه‌هایی را که در ابتدا، وسط یا انتها دارای مجموعه‌ای از اقلام ارزشمند بودند، ترجیح دادند.»

شرکت‌کنندگانی که یک شب قبل از گرفتن تصمیم خوابیدند، دیگر به طور غالب جعبه‌هایی را که تأثیر اولیه خوب را داشتند ترجیح نمی‌دادند. جعبه‌هایی که ارزشمندترین اقلام در آخر آنها قرار داشت، به طور مساوی در محاسبات ذهنی آنها وزن‌دهی شدند.

قضاوت از روی اولین تأثیرات ممکن است در لحظه برای انتخاب‌ها موضوع خوبی باشد. فرض کنید در حال تماشای صحنه ابتدایی یک فیلم یا مرور چند صفحه اول یک کتاب هستید. قضاوت‌های سریع و لحظه‌ای بر اساس این تأثیرات اولیه می‌تواند به ما کمک کند تصمیم بگیریم که آیا بهتر است قبل از اینکه زمان و تلاش زیادی صرف کنیم، ادامه دهیم یا خیر.

در صورتی که وقتی صحبت از موقعیت‌هایی با پیامد‌های بلندمدت می‌شود، به عنوان مثال، بازگشت به یک رستوران، یا استخدام یا یک قرار ملاقات، بهتر است قبل از گرفتن تصمیمات مهم بخوابیم.

این تحقیق، اولین نگاه هیجان‌انگیز به این حقیقت جالب است که چگونه مغز ما یک تجربه ارزشمند را خلاصه می‌کند.

وقتی مشاهده تمام می‌شود، مغز ما همه آنها را در حافظه به هم پیوند می‌دهد تا به ما کمک کند انتخاب‌های بهتری داشته باشیم و این فرایند منظم یک شبه رخ می‌دهد.

منبع: تک ناک

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر