گزارش آگهی

کود شیمیایی؛ بهبود تولید محصولات کشاورزی یا افزایش ابتلا به بیماری های خطرناک

کشاورزی مدرن با چالش تغذیه جمعیت جهانی رو به‌ رشد مواجه است و به همین دلیل استفاده از رویکردهای جدید به منظور افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی ضروری است.
کود شیمیایی؛ بهبود تولید محصولات کشاورزی یا افزایش ابتلا به بیماری های خطرناک
کد خبر : ۷۶۲۰۴

یکی از مهم‌ترین این استراتژی‌ها، استفاده از کودهای شیمیایی به منظور برطرف کردن نیازهای خاک و افزایش بازدهی است. اما نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است، این است که کودهای شیمیایی چه تاثیری بر سلامت انسان دارند؟

در این مقاله ضرورت استفاده از کودهای شیمیایی را مورد بررسی قرار داده و در خصوص تاثیر آن در افزایش ابتلا به بیماری‌های خطرناک بحث می‌کنیم.

 نقش کودهای شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی

هدف استفاده از کودهای شیمیایی، افزایش میزان نیتروژن، فسفر و پتاسیم به منظور رشد و بهبود عملکرد گیاهان می‌باشد. استفاده از کودهای شیمیایی مزایای بسیاری را را برای کشاورزان به همراه دارد. این محصولات از طریق بهینه‌سازی فرایند رساندن مواد مغذی به گیاهان، افزایش نرخ رشد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی نقشی حیاتی در این حوزه ایفا می‌کنند. با این حال، استفاده مسئولانه از آنها با در نظر گرفتن آسیب‌های زیست‌محیطی و همچنین اتخاذ شیوه‌های پایدار در کشاورزی ضروری است.

کشاورزان با علم به نیازهای خاص محصولات، انتخاب فرمولاسیون مناسب و اجرای شیوه‌های کاربردی، می‌توانند از مزایای کودهای شیمیایی برای کشاورزی پایدار بهره‌مند گردند.

 کود شیمیایی چیست و چگونه عملکرد و کیفیت محصولات کشاورزی را بهبود می‌بخشد؟

کود شیمیایی نقشی اساسی در کشاورزی مدرن دارد و به عنوان یک منبع مغذی به منظور افزایش رشد و بهره‌وری محصولات عمل می‌کند. بر خلاف کودهای آلی که از ترکیبات طبیعی به دست می‌آیند، کودهای شیمیایی به منظور رفع نیازهای مختلف گیاهان تولید شده و در فرمولاسیون آنها از مقادیر مشخص نیتروژن، فسفر و پتاسیم  استفاده می‌گردد.

نیتروژن برای رشد گیاهان ضروری است، اما به راحتی توسط گیاهان جذب نمی‌شود. به همین دلیل کشاورزان از کودهای نیتراته استفاده می‌کنند. استفاده از نیتروژن به شکل نیترات، یک منبع مغذی فوری برای گیاهان است، چرا که نیترات به راحتی و فوری توسط گیاهان جذب خواهد شد. کودهای نیتراته بر اساس ترکیبات تشکیل‌دهنده به انواع مختلفی تقسیم‌ می‌شوند.

کود آمونیوم نیترات، کود پتاسیم نیترات و کود کلسیم نیترات رایج‌ترین کودهای نیتراته هستند که در کشاورزی کاربرد دارند. به طورمثال، کود آمونیوم نیترات منبعی غنی از نیتروژن است که قابلیت حل شدن در آب را دارد. کود پتاسیم نیترات دارای پتاسیم و نیتروژن و کود کلسیم نیترات نیز، منبعی غنی از کلسیم و نیتروژن می‌باشد. این کودها الزامات کشاورزی و زیست‌محیطی را به خوبی رعایت کرده و یکی از کارآمدترین منابع برای تغذیه گیاهان و افزایش بهره‌وری هستند.

بعد از نیتروژن، فسفر یکی از مهم‌ترین ترکیباتی است که می‌تواند در روند رشد گیاهان تاثیر داشته باشد. در کنار کودهای نیتراته، کود فسفاته هم یکی از منابع مغذی عالی برای گیاهان به شمار می‌آیند. کود فسفاته تاثیر بسیار زیادی در روند رشد محصولات کشاورزی دارد. این کود میزان بهره‌وری را افرایش داده و با استفاده از آن می‌توانید راندمان محصولات را تا حد زیادی افزایش دهید.

کشاورزانی که در شمال کشور مشغول به کار هستند، از کودهای فسفاته استفاده می‌کنند. البته باید در نظر داشته باشید، استفاده بیش از حد از کودهای فسفاته هم ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و به اصطلاح گیاهان را بسوزاند.

کودهای شیمیایی چگونه بر کیفیت محصول تاثیر میگذارند؟

کود شیمیایی؛ بهبود تولید محصولات کشاورزی یا افزایش ابتلا به بیماری های خطرناک

 کودهای شیمیایی از طرق مختلف عملکرد و کیفیت محصولات کشاورزی را بهبود می‌بخشند. در ادامه مطلب، نحوه عملکرد این ترکیبات را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

افزایش نرخ رشد

کودهای شیمیایی مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را به سرعت تامین کرده و از این طریق نرخ رشد را افزایش می‌دهند. این موضوع به ویژه در پروسه تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز بازار که زمان برداشت برایشان مهم است، اهمیت دارد.

بهبود کیفیت محصولات کشاورزی

کودهای شیمیایی با رساندن مواد مغذی مورد نیاز گیاهان، به رشد گیاهان کمک کرده و کیفیت محصولات را بهبود می‌بخشند. کشاورزان با استفاده از کودهای شیمیایی مغذی و باکیفیت، محتوای محصولات را افزایش داده و نیازهای بازار و مصرف‌کنندگان را تامین می‌نمایند.

ثبات در کیفیت محصولات کشاورزی

کودهای شیمیایی به گونه‌ای عمل می‌کنند که محتوای مغذی محصولات در حد نرمال بماند و میزان مشخصی از عناصر ضروری همچون نیتروژن، فسفر و پتاسیم در آنها یافت شود. ثبات در کیفیت محصول، به تولید محصولات جدید با نتایج قابل پیش‌بینی کمک می‌کند.

بهینه‌سازی رساندن مواد مغذی به گیاهان

کودهای شیمیایی به کشاورزان کمک می‌کنند تا برنامه‌های کاربردی برای تغذیه گیاهان تدارک ببینند و اطمینان داشته باشند که گیاهان مواد مغذی مناسب را در زمان مناسب دریافت می‌کنند. این بهینه‌سازی به منظور دستیابی به حداکثر پتانسیل موجود در گیاهان و محصولات کشاورزی ضروری است.

اصلاح به موقع و رفع نیازهای خاک به صورت فوری

در شرایطی که باید کمبودهای خاک و گیاهان را به صورت فوری تامین کنیم، استفاده از کودهای شیمیایی ارجحیت دارد. کودهای شیمیایی با آزادسازی سریع مواد مغذی، نیازهای فوری گیاهان را برطرف کرده و از بروز ایرادات احتمالی جلوگیری می‌کنند.

 تاثیر کودهای شیمیایی بر سلامتی انسان

یکی از مشکلات کودهای شیمیایی این است که از طریق خاک به آب‌های زیرزمینی و سایر منابع آبی نفوذ کرده و منجر به آلودگی آب می‌شوند. NPK در مقادیر کم غیرسمی است، اما مقادیر زیاد آن هم می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

طبق مطالعات انجام‌شده در دانشگاه براون، نیتروزامین در بیماری آلزایمر و دیابت تاثیر دارد. در واقع نیتروزامین باعث آسیب‌دیدگی DNA شده و در نهایت به انحطاط سلولی منجر خواهد شد. نیتریت در مقادیر بالا، برای تولید انواع کودهای شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ترکیب یکی از دلایل اصلی آلودگی آب‌های زیرزمینی است. بنابراین محققان پیشنهاد می‌کنند که استفاده از نیتریت در مواد غذایی و سطح آن در تولید کودهای شیمیایی کاهش پیدا کند. علاوه‌براین، استفاده از اقدامات ایمنی و موثر به منظور سم‌زدایی آب و انواع محصولات غذایی قبل از مصرف ضروری است.

اگرچه کودهای شیمیایی در صورت استفاده نادرست برای سلامتی مضر می‌باشند، اما باید در نظر داشته باشید که با رشد جمعیت و افزایش نیاز به محصولات کشاورزی استفاده از کودهای شیمیایی برای باردهی و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی ضروری است. به منظور افزایش بهره‌وری و اجتناب از مضرات کودهای شیمیایی، بهتر است از کودهای شیمیایی باکیفیت استفاده کنید.

تولیدکنندگان معتبر کودهای شیمیایی با در نظر گرفتن فاکتورهای متعدد، محصولی با کیفیت بالا تولید می‌کنند که خیال شما از هر بابت راحت شود. فروشگاه مواد شیمیایی آرکم پروداکت، تولیدکننده مواد شیمیایی و کودهای شیمیایی همچون آمونیوم نیترات، پتاسیم نیترات و کلسیم نیترات است. آرکم پروداکت با در نظر گرفتن استانداردهای سختگیرانه محصولاتی باکیفیت بالا تولید کرده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر