
آیا میدانید تزریق بوتاکس، ژل و فیلر برای روزه دار چه حکمی دارد؟ آیا موجب باطل شدن روزه میشود؟ پاسخ کامل به این سوالات را در ادامه میخوانید.
با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، پرسشهای فقهی متعددی پیرامون احکام روزه مطرح میشود. یکی از این سوالات، حکم شرعی استفاده از روشهای زیبایی نظیر تزریق بوتاکس، ژل و فیلر در ایام روزهداری است. با توجه به اهمیت این موضوع برای بانوان و آقایانی که به این روشها روی میآورند، لازم است تا با مراجعه به نظرات مراجع عظام تقلید، پاسخ دقیقی به این سوالات ارائه شود.
در این مطلب، به بررسی این مسئله میپردازیم که آیا تزریق بوتاکس، ژل و فیلر روزه را باطل میکند یا خیر؟ ضمن مرور فتاوای مراجع مختلف در این زمینه، تلاش خواهیم کرد تا ابهامات موجود را برطرف ساخته و راهنمایی لازم را برای روزهداران ارائه دهیم. با ما در دیبامگ همراه باشید.
آیا بوتاکس، ژل و فیلر روزه را باطل میکند؟
بسیاری از افراد بر این باورند که تزریق ژل و آمپول در ماه رمضان از نظر شرعی یکسان است، اما این موضوع صحیح نیست. بر اساس نظر مراجع، تزریق آمپولهای درمانی مشکلی ندارد، اما اگر آمپول حاوی مواد مغذی و غذایی باشد و مستقیماً به خون فرد وارد شود، روزه را باطل میکند. بنابراین، افرادی که قصد استفاده از آمپولهای مغذی را دارند، باید احتیاط کنند.
در مورد تزریق بوتاکس، فیلر و ژل در ماه رمضان، میتوان گفت که این تزریقات به دلیل اینکه مستقیماً وارد خون نمیشوند و تنها به ترمیم و حجیم کردن بافت مورد نظر کمک میکنند، از نظر شرعی ایرادی ندارند و روزه فرد را باطل نمیکنند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که تزریق ژل و بوتاکس روزه را باطل نمیکند و شما میتوانید این تزریقات را انجام دهید.
البته گفته شده است چنانچه تزریق آنها به بدن آسیبزا باشد و موجب از بین رفتن یا به تأخیر انداختن برخی از اعمال و وظایف شرعی گردد، و همچنین با موارد نادرست مانند نگاه کردن و لمس نامحرم همراه باشد، این عمل مجاز نخواهد بود.
حکم شرعی تزریق بوتاکس، ژل و فیلر از نظر مراجع
از نظر ایت الله مکارم شیرازی
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، تزریق ژل در ماه رمضان به دلیل اینکه این ماده جذب بدن نمیشود و زیر پوست قرار میگیرد، بلامانع است.
از نظر آیتالله خامنهای
در صورتی که ضرر قابل توجهی نداشته باشد، به خودی خود اشکالی ندارد.
از نظر آیتالله سیستانی
به طور کلی حرام نیست.
از نظر آیتالله شبیری زنجانی
به خودی خود مجاز است.
از نظر آیتالله نوری همدانی
اگر موجب ضرر قابل توجهی برای بدن شود، جایز نیست.
از نظر آیتالله مکارم شیرازی
از آنجا که این ماده جذب بدن نمیشود و زیر پوست قرار میگیرد، اشکالی ندارد.
منبع: دیبامگ