«انتقالیها و مرخصی زایمانیها کلا جا ماندند!» «مرادی» معلمی است با ۱۱ سال سابقه: «آنهایی که انتقالی گرفته بودند یا مرخصی زایمان رفته بودند، نامشان در سامانه بالا نیامده.» «مرادی» نامش در لیست معلمان باسابقه ایذه ثبت شده و هنوز در طرح رتبهبندی تعیین تکلیف نشده: «هنوز کاری انجام ندادهاند. یکسال و اندی است امروز و فردا میکنند برای اجراییکردن رتبهبندی.» آخرین مرحله، بارگذاری مدارک در سامانه است برای عملیاتیشدن طرح رتبهبندی: «مدارکمان را از جاهای مختلف جمع کردیم برای بارگذاری در سایت. اعلام شده مدیران مدارس مدارک سامانه را تایید کنند، اگر کسی هم تایید نشد از رتبهبندی جا میماند.»
در ابتدای گفتن از طرح رتبهبندی قرار بر همترازی معلمان با استادان دانشگاهها شد: «چیزی که ابتدا گفتند با آنچه اجرایی شد زمین تا آسمان تفاوت دارد.» نامش در میان معلمان ثبتشده در سامانه است، اما همچنان نحوه عملیاتیشدن آن برایش ابهام دارد: «میرویم فناوری میگوید من مسئول رمزدادن هستم. مسئول فناوری استان هم از مسأله بیخبر است و میگوید یکی دوماه اجازه بدهید تکلیف مشخص میشود. من پرونده رتبهبندی را بستهام و اصلا دیگر به آن فکر نمیکنم.»
امتیاز ۵ در طرح رتبهبندی یعنی همتراز شدن با استادیار دانشگاه، به عبارتی دیگر بالاترین امتیاز در رتبهبندی: «با شروطی که لحاظ کردهاند کسی نمیتواند امتیاز ۵ بگیرد. شروطی همچون اینکه با ۲۷ سال سابقه چرا مدرک ورزشی ندارید؟ فلان مدرک استانی چرا میان مدارکت نیست؟ یا چرا در فلان مسابقه شرکت نکردهای؟ چرا در فلان شورا یا انجمن عضو نیستید؟»
به گواه تاریخ، مجلس یازدهم ۲۴ آذر ۱۴۰۰ به ماده ۸ لایحه رتبهبندی رأی موافق داد. اگرچه با پیشنهاد محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش هم موافقت شد. پیشنهادی مبنی بر حذف ماده ۷ لایحه رتبهبندی معلمان مبنی بر نحوه تخصیص رتبههای پنجگانه و احراز شرایط. لایحه رتبهبندی توانست موافقت نمایندگان را با ماده ۶ خود هم همراه کند. مادهای که بر میزان افزایش حقوق معلمان تمرکز دارد.
طرح نظام رتبهبندی معلمان. بیش از یکدهه از این رتبهبندی گفته شده. طرحی که دو وزیر و یک سرپرست را با وعده اجراییشدن به خود دید. یکدهه ماجراها و حاشیههایی که درنهایت این طرح را به مجلس یازدهم برای تصویب رساند. مجلسهای قبل هربار از بهانه کمبود اعتبار و بودجه اجرایی گفتند تا این طرح در حسرت اجرا بماند.